'Dokter is ziek'

Voor haar boek Dokter is ziek voerde Gonny ten Haaft indringende gesprekken met artsen, verpleegkundigen en managers die ziek zijn, of ziek zijn geweest. Op basis van deze interviews onderzocht zij of de zorg wel echt zo patiëntvriendelijk is als instellingen en beleidsmakers beweren. En kunnen patiënten wel mondig en kritisch zijn, zoals de overheid graag wil? Een belangrijke conclusie luidt dat zelfs deze zieke hulpverleners het vaak onverwacht moeilijk vinden om voor zichzelf op te komen. 'Ik verloor mijn mondigheid', zegt een verpleegkundige.'Als ik al niet mondig kan zijn, hoe moet dat dan zijn voor mensen die voor het eerst in een ziekenhuis liggen?' Bovendien voelden deze bijzondere patiënten zich soms eenzaam en verloren in de zorg. Ook een arts, verpleegkundige of manager is bij ziekte ineens een 'geval', in plaats van een persoon met eigen emoties en verlangens. Ten Haaft pleit daarom voor meer menselijke betrokkenheid in de zorg. Een belangrijke aanbeveling is dat elke patiënt een purser krijgt in de zorg. Iemand die zich om hem bekommert, die hem volgt, die zich écht verantwoordelijk voor hem voelt en die een vast aanspreekpunt is bij vragen.


Dokter is ziek, als patiënt zie je hoe zorg beter kan. Contact, ISBN 978-90-254-3447-2
Verkrijgbaar in de boekhandel en te bestellen via diverse internetsites. Voor bestellen via managementboek klik hier