'Dokter is ziek' vanuit de lean-filosofie

in

Hoe leuk is het om een reflectie op je boek vanuit een totaal andere invalshoek te lezen! Arnout Orelio, eigenaar van De Verbeterpraktijk, zet zich in om de zorg vanuit de lean managementfilosofie te verbeteren. Dit is een strategie (ontwikkeld door Toyota) waarbij leidinggevenden, samen met de (zorg)professionals, alle verspillingen en bronnen van fouten op dagelijkse basis onderzoeken en elimineren. Dit alles ten behoeve van de patiënt, en dat is nou net de parallel met Dokter is ziek. In een bijdrage op zijn website legt Arnout Orelio uit wat hij van Dokter is ziek geleerd heeft. 'Het boek maakt voor mij haarfijn duidelijk wat er aan de hand is in onze ziekenhuizen en wat er beter zou moeten', schrijft Orelio. Zijn analyse en oplossingen leest u hier. Een van de punten die mij in zijn analyse treft, is dat het inderdaad opmerkelijk is dat nieuwe medische technologie soms mínder klantgericht is dan de 'oude'. In de industrie zou dat niet kunnen.....