Zieke hulpverleners aan het woord in St Jansdal

in

Zieke hulpverleners kunnen zelf het beste vertellen hoe het is om ziek te zijn. Op 22 november 2013 vertelden drie medewerkers van het St Jansdal die zelf ziek zijn geweest, aan hun collega's over hun ervaringen. Als interviewer/gespreksleider vroeg ik hen naar hun ervaringen, met als resultaat een bijzondere middag. De drie (ex)zieke hulpverleners vertelden aan hun collega's hoe intens moeilijk het is om te moeten wachten (in wachtkamers, spreekkamers, hokjes, thuis op een uitslag), hoe confronterend het is om kwetsbaar te zijn, hoe fijn het is als er iemand écht naar je luistert, en hoe belangrijk het kan zijn dat een arts of verpleegkundige even zwijgt. Bijzonder vond ik ook de obervatie dat een voedingsassistent elke dag weer een fijn moment 'bezorgt' aan de patiënt. Ik citeer een zieke hulpverlener: 'De voedingsassistent heeft niets te maken met ziekte, en vraagt echt wat ik wil'. En net als in mijn boek 'Dokter is ziek' vertelden ook deze (ex)zieke hulpverleners hoe moeilijk het is dat er - kennelijk! - een wereld is van zieken en een van gezonden. Tussen deze twee werelden zit een grote kloof .... Om deze reden is het soms heerlijk als vrijwilligers in het ziekenhuis aan het werk zijn. 'Vrijwilligers ruiken naar buitenlucht, zij hebben niets met ziekte te maken'.