Patiënt wordt onvoldoende gehoord: Luister!

in

In Trouw verscheen vandaag mijn artikel over het belang van luisteren naar patiënten. Het lijkt vanzelfsprekend dat hulpverleners luisteren naar hun patiënt, maar de praktijk is anders. In Trouw vertellen 'patiëntluisteraar' Corine Jansen en huisarts Bart Timmers over hun ervaringen. Zo ontdekte Jansen dat sommige patiënten de meest basale kennis ontberen. 'Ik sprak met vrouwen die niet weten of ze 1, 2 of 3 eierstokken hebben'.
Bart Timmers merkt dat het tijdwinst oplevert als hij zijn patiënten niet te snel interrumpeert. 'Ik krijg dan meer relevante informatie, waardoor het gesprek beter verloopt'.
Beiden wijzen op resultaten uit onderzoek: als een patiënt wél de gelegenheid krijgt uit te praten, houdt hij altijd binnen drie minuten op. Onderaan deze pagina vindt u het artikel.

BijlageGrootte
LuisterenNaarPatiënten-Trouw3januari2014.pdf70.36 KB
LuisterenNaarPatiënten2-Trouw3januari2014.pdf53.16 KB